Vanliga frågor

Vanliga frågor

Nedan finner du svar på några av de vanligaste frågorna vi på NTK får. Hittar du inte svar på dina frågor finns våra kontaktuppgifter här. Du får även gärna komma förbi vårt kansli!

Varför ska jag bli medlem?

Som medlem får du hjälp i frågor rörande dina rättigheter, CSN, diskrimineringsärenden och mycket mer. Som medlem i kåren erhåller du ett medlemskort, Mecenatkort, som fungerar som både kår- och studentlegitimation. På detta vis kan du åtnjuta alla fördelar med medlemskapet men också ta del av hundratals lokala och nationella rabatter. Som medlem har du även rabatterat inträde på vårt kårhus Origo.

Vilken studentkår tillhör jag?

Du som är registrerad på något program/kurs vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (Teknat) tillhör Umeå naturvetar- och teknologkår (NTK).

Hur betalar jag min kåravgift?

Du kan betala via banköverföring, direkt via vår medlemsportal (medlem.ntkumea.se) eller så kan du komma förbi kårexpeditionen och betala med kort. Kåravgiften är inte återbetalningsbar och är 430 kr för ett helår eller 280 kr för en termin.  NTK:s bankgironummer  är:  5902-2178. Saknar du OCR-nummer hör av dig.

Vem har rätt till reducerad medlemsavgift?

Du som läser en distanskurs och bor mer än 3 mil utanför Umeå. Det gäller då även utlokaliserad utbildning/distansutbildning exempelvis i Skellefteå, Örnsköldsvik, Lycksele och Kiruna. Du som är registrerad på max 15 hp under hela terminen. Doktorander med mindre än 50% aktivitetsgrad får också reducerad avgift. Detsamma gäller för de som utför sitt examensarbete på annan ort under hela terminen.

Vad gäller som bevis på medlemskap?

NTK:s medlemskort Mecenatkortet är ditt bevis på betald kåravgift under kårmedlemskapets giltighetstid. Kvitto från NTK:s medlemsportal gäller som bevis tills du får ditt kort. Du kan också besöka kårexpeditionen för att få ditt kvitto.

Jag har problem med en tenta/laboration/lärare, vem kan hjälpa mig?

NTK har en utbildningsbevakare som arbetar heltid för att hjälpa studenter med problem rörande utbildningen. Denna utbildningsbevakare hittar du på kansliet (Johan Bures väg 11, Universum) eller via utbildning@ntkumea.se och 070 – 606 62 79.

Jag tycker det är dålig luft i laborationssalen. Vem pratar jag med?

Vid frågor kring din studiemiljö kan du vända dig till vår studiesocialt ansvarige. Denne ansvarige hittar du på kansliet (Johan Bures väg 11, Universum) eller via studiesocialt@ntkumea.se och 070 – 606 62 77

Jag ska snart börja plugga men har inget boende i Umeå. Vad gör jag?

Du bör så fort du söker en utbildning ställa dig i bostadskö, detta kan du göra hos olika hyresaktörer i Umeå. Några exempel är: Bostaden (www.bostaden.umea.se), Balticgruppen (www.balticgruppen.se) och Lerstenen (www.lerstenen.se). På Umeå kommuns hemsida (www.umea.se) hittar du mer information angående bostadsmöjligheter. Du kan även vända dig till vandrarhem (www.ny-hostel.se/).

Vad måste jag tänka på när jag flyttar?

Du som flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska vara folkbokförd på din studieort. Grundregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, det vill säga där du sover flest nätter. Med en e-legitimation kan du använda Skatteverkets e-tjänst för att göra flyttanmälan, snabbt och enkelt.  Läs mer och gör din flyttanmälan på Skatteverkets webbplats: www.skatteverket.se/studentflytt

Jag vill engagera mig i kåren. Hur går jag till väga?

Vad roligt! Det finns så många olika sätt att engagera sig på i NTK. Du kan börja med att fråga dig själv vad du intresserar dig för. Är det att anordna event, stå i baren under en nattklubb, laga mat eller att driva projekt? Ett tips är att vända dig till den sektion du tillhör, det är alltid uppskattat med fler engagerade. Annars kan du maila eller komma förbi här på kårkansliet och pratar med någon av oss i kårstyrelsen, vi kan hjälpa dig!

CSN vägrar att ge mig pengar. Kan ni hjälpa mig?

Vår studiesocialt ansvarige kan hjälpa dig att tyda CSNs meddelanden och agera förmedlare. Är du i akut behov av pengar kan du ansöka om akutlån hos NTK. Mer information om Akutlån hittar du under dokumentarkivet.

Hur tar jag reda på vad kåren gör just nu?

Kåren har en kommunikationsenhet som arbetar med att informera dig om vad kåren gör just nu. Vill du hålla dig uppdaterad gör du det bäst genom vår Facebooksida, hemsida och nyhetsbrevet som kommer ut varannan vecka. Du kan även kolla efter de gröna anslagstavlorna som sitter runt om på Campus, toapratare, bordspratare och instagram.

Kan jag arbeta på Kårhuset Origo?

Absolut! Då Kårhuset Origo bedrivs av ideellt engagerade medlemmar uppskattar vi alla som vill hjälpa till. Kontakta kårhuschefen på origo@ntkumea.se / 070 – 606 62 94.

Hur samlar ni in och använder er av min information?

Uppgifter sparas så länge de anses nödvändiga för vår verksamhet med hänsyn till de krav som finns enligt lagar och förordningar i syfte att kunna fullgöra våra tjänster mot dig och berörda myndigheter. Som medlem godkänner du att vi lämnar uppgifter till viss tredje part såsom t.ex. Mecenat och Studentkortet för att producera medlemskort eller våra huvudsamarbetspartners. Ingen övrig tredje part får ta del av informationen. Om du vill sluta få vårt nyhetsbrev eller vill ha ett utdrag över informationen vi lagrar om dig, kontakta ntk@ntkumea.se